tisdag 22 november 2011

Ljusstakar



Börja med att gjuta en platta i betong, i mått som passar dig. Min är 12x12x3. Såga till en rundstav i önskad längd.
Sätt dit rundstaven i mitten innan betongen "brunnit" klart.
Använd dig av vattenpass, så du får den helt rak.
När betongen torkat helt, efter ca 2 dygn, släpper pinnen. Bra om man vill förvara ljusstaken lite lättare.



Sedan är det dags att bestämma sig för vilken färg man vill ha och måla. Jag använde mig av (som alltid ;0))allmogefärg.

Tidigare i höstas var jag och en jobbarkompis och fyndade lite i Kalmar, och då hittade jag dessa supersöta manchetter på Village. Ljushållarna hittade jag i en hobbyaffär och de snirkliga metallbitarna kan du beställa från Panduro (4 stycken för 19 kr, sök på metalldekor).


När färgen torkat är det dags att skruva fast ljushållaren. I mitt fall så märkte jag först nu att hålet i ljusmanchetten var större än rundstaven (!). Aldrig kul att behöva dumpa ett projekt, så därav denna runda kartongbit mellan rundstaven och ljushållaren...


... och för att dölja den så...



Och så här blev det färdiga resultatet!

Man kan ju kanske till och med göra golvljusstakar?



Den här lilla ängeln var även den ett loppisfynd.
Hade glömt bort den!

Over and out!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar