lördag 3 december 2011

Barnskratt och lingonris

Dagen har tillbringats på Leos lekland i Kalmar, med MYCKET stoj och skratt. En trött familj tog sig sedan vidare till både Ikea, Rusta och lite annat av varierat slag.

Igår gjordes det kransar här hemma och här följer en (hoppas jag) enkel förklaring i ord och bild.

Jag har använt mig utav två olika sorters ståltråd. Den svarta är lite tjockare och två varv av den, blev själva stommen på kransen. Den tunna, gröna ståltråden binder jag med. Bra att välja en grön eftersom man då inte behöver tänka på om den syns.
Ståltråd kan man närmast säkert hitta i mannens garage eller i en välsorterad matvaruaffär (självklart kan man ha en stomme av halm, men jag vill inte ha mina kransar så tjocka som de blir med en köpt halmstomme).


Det finns inga rätt eller fel sätt att göra kransar på anser jag och så här är ett av alla sätt...
Jag lägger lingonriset som i små buketter, surrar fast den på stommen. Lägger nästa krans efter, surrar fast och håller på så tills man har kommit hela vägen. Lite pilligt, men det blir lättare för varje krans man gör.
Jag gör på samma sätt när jag binder
blomsterkransar till midsommar.


Jag band fast två vita hjärtan, men funderar nästan på att ta bort dem igen eftersom lingonris är så vackert i sig, tycker jag.



Gjorde även en krans med enris. Tänk på att ha handskar på dig när du gör en sådan, men annars gör man på samma sätt som med "lingonkransen"



Ha en fortsatt trevlig helg!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar