onsdag 28 mars 2012

Påskpyssel


Då var man tillbaka efter en liten helgtripp med jobbet. Önskar att man hade kunnat säga att man varit iväg på affärsresa, men nää... tyvärr... en konfirmandresa till Polen var vad det var ;0)
Oönskad resa kan man nästan kalla det, då jag avskyr att åka båt. Men ungdomarna var hur goa som helst, så det förgyllde det hela.

Det trista som händer när man är iväg så här är att allt står
stilla där hemma och till råga på allt är det ju snart påsk!
Tog lite bilder i dag på det lilla påskpynt jag hunnit med att fixa, men på något konstigt vänster lyckades jag trixa bort bilderna
 när jag förde över dem.
Gör ett nytt försök i morgon!!

Däremot har jag ikväll tagit lite bilder på kvällens förberedelser inför gjutning av påskägg. Jag har gjutit i betong några år nu, men aldrig kommit till skott och provat att gjuta i gamla påskägg. Jag menar.... hur många har inte en hög sådana liggandes hemma? Jag har i alla fall hela 15 stycken (!) Har helt enkelt inte haft hjärta att göra mig av med dem. Efter att ha gjort en liten rensning (sparat barnens första), blev det en nätt liten skara som nu ska få förevigas i betong och få pryda vår trädgård och altan.

Så här gjorde jag:



För att ägget inte ska dela på sig efter att man hällt i betongen, drog jag ett varv med silvertejp runt. Borrar ett hål upp till som betongen hälls igenom. När de brunnit (det heter så när betongen hårdnar) färdigt lovar jag att ni ska få se slutresultatet.
Ett litet tips... vill man ha blank yta på betongen ska den vara något lösare än grötkonsistens.

Låt mig veta och se om ni provar detta själva!

Ha en bra kväll!

KRaM!!

Psssst... du har väl inte missat att jag har en utlottning av en målad bräda med valfritt ord på här på bloggen. Allt du behöver veta hittar du här: TÄVLING

3 kommentarer:

  1. vad spännande det ska bli att se resultatet, blev lite sugen på att prova själv, vi får väl se...! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gört!!!! ... och lycka till på lördag med försäljningen :0)

      Radera
  2. Hej! Härlig blogg du har! Älskar själv att pyssla och dona. Tror för övrigt du skulle gilla ett ställe här i Jönköping; Stallqvarn. Det är en diversehandel med massa mysiga begagnade prylar men även en hel del nytt. Ett litet tips om du har vägarna förbi nångång!
    Kan tyvärr inte rösta på ditt bidrag på jotex nu(tror sidan ligger nere), får försöka igen senare! Hade varit kul att vinna en sån där skylt,ska nämligen flytta snart och härligt att få in lite nytt.
    Ha det gott! /Veronica Söreling

    SvaraRadera