onsdag 11 april 2012

Sockersöt i betong


Jaha, då var det onsdag och idag är huset alldeles tyssssssssssssst...
Inget man är van vid som tvåbarnsmamma :0)
Mannen har tagit med de två små busfröna till simhallen, men jag passa istället på att åka och träna m.m.
EGENTID!!!:0)

Igår gav jag er en liten glimt av vad som komma skall idag.
Vi har lite planer att bli med lekstuga til sommaren och ni förstår nog att min hjärna jobbar med en rad ideér inför detta!
Den här enkla ideèn har jag fått genom en tidning, där man hade gjutit vinflaskor i betong och sedan satt på gamla, vackra etiketter. Tyvärr var det inget som jag kände passa hemma hos oss.

Så jag gjorde om ideèn lite och överförde det på små glasbukar istället. Tycker om saker som inte är så ömtåliga, så barnen kan leka med dem utan att de går sönder. Visst väger de lite, så man
kan absolut bara ha dem som prydnad på en liten hylla eller
kanske som dörrstopp till lekstugan?

Så här gör du i alla fall...


Fyll glasburkar i olika stolekar och former, med betong. Viktigt att du fyller hela vägen upp till kanten! Jag var tyvärr inte så noga med det och då blir det svårt att få dit tyget.


Så här ser de ut när de brunnit/torkat färdigt. Akta dig när du slår sönder glasbukarna!! Det sprutar glas överallt!! Jag tog en plastbalja och slog sönder dem med en hammare i.
Klipp sedan ut cirklar i lite olika tyg att sätta upptill på burken och knyt om ett band.


Sen är det bara att låta fantasin flöda och dekorera med små etiketter, med mera! Man tager vad man haver...





Enkelt och lätt!
Tills vi blir med lekstuga får de pryda mitt lilla skåp i köket.

KRaM!!

3 kommentarer: