torsdag 9 augusti 2012

DIY (do it yourself) - Barbiehus

Fröken Bus har en hel del Barbie och när hon fyllde år fick hon även en del möbler. Fast det var inte ofta hon lekte med det för hon sa att hon ville ha ett hus till dem att leka i. Tyvärr är ju Barbiehus sjukt dyra. Så dyra att jag inte ens brydde mig om att kolla upp vad de kostade... Istället fick jag en idé!

Mot Herr Kamprads varuhus och inköp av en styck Expedit-hylla, 199 kr. Hade helst köpt en i rosa, men det fanns inte och när jag väl fick den på plats, så var färgen vit nog ändå bäst.

På baksidan fäste jag en lagom stor del från kartongen som hyllan kom i. Innan jag satte fast den la jag hyllan ner, ovanpå pappen och ritade ut vart de olika rutorna/väggarna skulle hamna. Därefter limmade jag dit designpapper, men det går säkert lika bra att måla eller använda sig utav vanliga stuvbitar från tapeter.

Om du väljer att använda dig utav designpapper, tänk då på att det går åt minst tre per "rum. Ett täcker inte hela fondväggen och om det är mycket mönster, måste du mönsteranpassa.

Självklart hade jag viljat välja "tapeter", men det är ju inte jag som ska leka i det...
Fröken Bus valde följande "tapeter".


I doktorns rum blev det lila, med små medaljonger på.


I sovrummet romantiska rosor...


...och i köket, fåglar.




KLART!

Lycka till med ditt barbiehus!

KRaM!!

4 kommentarer:

  1. fint... vilken bra idé!
    Angående den där dynan handlar det inte så mycket om att jag inte kan sy den. Mer om att hela syrummet är belammrat med lådor, och att lim verkade som ett utmärkt alternativ! :-)
    Vi får väl se... Kram!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, så klart! Ni har ju precis flyttat. Då är väl lim ett utmärkt alternativ tycker jag. och håller det inte så får du väl sy när du kan :0)
      Kram

      Radera
    2. <3 Tack Sockerpärlan för ett utmärkt tips! Tror att det blir årets julklapp till barnbarnet. Läste din insändare i 101 ideer och så hittade jag dig! Kommer att kolla efter vad du gjort/gör mer.
      Kram//M.D.H

      Radera
    3. Hej!
      Vad glad jag blir när någon lämnar "ett litet spår" efter sig :0) Åh vad roligt att just du har hittat hit och kul att kunna tipsa om en bra julklapp. Välkommen hit och jag hoppas du ska trivas här!

      Med vänliga hälsningar Jennie

      Radera