tisdag 2 april 2013

DIY - i lera

Då har påsken kommit och gått...
och inte ett inlägg har ni fått på flera dagar!
Jag ber om ursäkt, men jag har tyvärr haft gallstensanfall till och från under hela påskhelgen.
Inget jag önskar min värsta fiende!

Nu mår jag bättre och här kommer äntligen det utlovade inlägget om hur jag gjort mina halva-ägg-skal-ljusstakar.
Frågorna och kommentarerna har varit många.

Jag vill bara poängtera att den ursprungliga idéen inte är min, utan kommer från Frida som driver bloggen FaB.
Kika gärna in där (länk finns till höger är på min sida),
hon gör såå mycket fint!

Så här gör du...
Kavla ut lera (köpte självtorkande lera på Panduro) ganska tunt, typ 2 mm. Blås upp en ballong till önskad "ljusstake-storlek".
Lägga leran över ballongen. Nu kommer det lite knepiga... Ballongen är rund, leran är platt.Forma leran så gått det går runt ballongen och klipp bort den överflödiga leran.
"Riv" av kanten, så att den täcker ca halva ballongen.

Gör inte som jag och klipp av det som blir över, för mycket.
Då blir det som på bilden... 
Och då får man laga så gott det går.


Låt sedan leran torka efter instruktionerna på paketen.
Panga ballongen. Måla dem vit. Färdigt!

När vi, jag och min vän, ändå var igång och "lerade", passade jag på att göra några enkla tags. En av dem fick texten "Glad Påsk" och pryder nu påskriset här hemma.




Och du...
håll utkik, för i slutet av veckan blir det 
ny utlottning här på bloggen.

KRaM!!

2 kommentarer:

  1. Du är så himla duktig o påhittig. Allt du lägger ut ser så fint o mysigt ut!!
    Kram från Ingela Z i Målilla

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Ingela!!!
      Din kommentar gjorde min dag :0)
      Kram jennie

      Radera