måndag 12 augusti 2013

DIY - Ljusbräda

 Sensommaren har idag gjort entré i staden där jag bor. 
Vindarna är lite svalare och dagstemperaturen har inte 
riktigt orkat upp över 20 grader. 

Men det gör inget, tycker jag.

När man väl är tillbaka på jobbet är det bara skönt att det inte är alldeles för fint väder som lockar. Lockar en till att kanske fundera på, om man ändå inte skulle passa på att ta en liten, liten semesterdag till.

Något som däremot lockar så här i augusti-tider är väl ändå kräftskivor?! Kan vara årets roligaste (och godaste) fest!
Idag bjuder jag på ett litet tips på en annorlunda bordsdekoration som frigör bordsyta och lämnar plats för 
en massa gott istället. Dessutom höjs mysfaktorn om man väljer att använda sig av lite ljus...

Enkel att göra och ännu lättare att förändra 
efter tycke, smak och fest.



 Och så här gjorde jag...

Ta en bräda som är lagom lång till bordet som den ska hänga över. Ca 1/3 av bordets totala längd hade jag. Jag målade min vit.
Måla eller betsa i en färg som passar middagen, 
efter tema eller årstid.
Vill du att det ska bli riktigt bra målar du även över spikarna.

Beroende på hur många glasburkar du har, så spikar du i lika många spikar som glasburkar,jämnt fördelat på brädans undersida.

För att hänga upp brädan, virade jag flera varv med tunn, tunn ståltråd som sedan fick gå hela vägen upp till "upphängningskroken".

Därefter virade jag några varv runt varje glasburk med ståltråd och drog ett varv över, så att det bildades ett hänge.
För att lättare kunna kontrollera varje burks längd från brädan, satte jag en liten enkel ståltrådsbit i varje handtag som sedan virades fast på varje spik.
Självklart kan du hänga varje handtag direkt på varje spik.




Sedan är det bara det roliga kvar. Att dekorera varje liten 
burk med blommor, blad, ljus, snäckor, rönnbär 
eller vad man nu hittar på.

Lycka till!

KRaM!!

2 kommentarer:

  1. Så bra att jag hittade hit, för detta gillade jag skarpt :)

    SvaraRadera